vroeg in de ochtend

vanmorgend ging de wekker rond 03.15 . ik had gepland om een 2tal uurtjes voor laag tij daar te zijn .
een zuidwester van rond de 4 Bf en veel stroming . met aftrekkend tijd was het water helderder dan met opkomend .
de pluggendoos is veel open geweest . opmerkelijk was dat de naturel-kleuren het meeste effect had op de baars.
de eerste was een schoolbaarsje van rond de 40 , deze vergreep zich op een vision 95 .
een uurtje later tegen laag tij aan , had ik een sammy 115 ghost sardine in de wartel hangen . na de 4de worp een groffe knal op de sammy , de slip gierde eventjes . deze moest iets straffer gezet worden . ik voelde meermaals iets schuren tegen m'n draad . na een minuutje ofzo , kreeg ik ze naar de kant. hier ging ze hevig met haar kop over en weer , met ja de gevolgen vandien . haak nog maar een beetje in de lip en los was ze . ik schatte ze rond de 60-65 ,  en donker van kleur .
eventjes later de 3de van de dag . deze pakte m'n x-140 van Megabass . mooi van voor in de lip gehaakt .ééntje van rond de 50. na de foto , netjes terug gezet en naar de volgende . het duurde tot het water al een uurtje terug aan't opkomen was . nu deze keer met een roze x-rap . ook een 40tiger . nog een uurtje verder gevist maar de beet was er wat uit .
het was weer zoeken en hard werken voor wat vis te vangen , maar uiteindelijk toch gelukt !


op een halve meter water

woensdag naar het getij gekeken en beslist om 's avonds naar de Westerschelde te tenen . daar aangekomen , zag ik dat ik niet alleen zou vissen op de plek.
het bleek hier om Tony en z'n zoon Robbe te gaan . twee toffe 'dudes' met de juiste vismentaliteit .
we waren net op tijd op de plek , het dammetje begon zich hier en daar al wat te laten zien. er stond nog een mooi windje die met de volgende uren begon af te nemen . het water was redelijk troebel en kwestie van stroming was het goed te doen .
op de eerste halte , nog op het 1ste dammetje . begonnen we al halverwege met een oppervlakte plugje , de monitor van Illex . binnen de drie worpen knalde de eerste op het plugje van Tony . ik dacht een meter of 3 voor z'n voeten tegen het dammetje op . aan de kromming van de hengel te zien , was dit geen kleintje . na een dril van een minuut of 2 , meldde zich een baars van 66 cm , ééntje met een machtige kop , echt een mooi beest. na wat foto's mocht ze van de schrik bekomen in haar eigen element .
een paar minuutjes later had ik ook prijs , wel maar een schoolbaarsje , maar deed er niet toe . beet krijgen is al voldoende , dan weet je dat je goed bezig bent .
op het ander dammetje kreeg ik nog een voorzichtige beet . voelde hem eventjes met de lip pulken en liet direkt terug los ......hmmm , een kenner ?
de worpen nadien bleven volgers geven maar geen baars die ik kon overtuigen , ook niet met andere plugjes .
na enkele uren kon ik op de volgend plek een iets grotere baars pakken , zo rond de 45 cm .
veel pluggen gewisseld die avond , de zonk was degene die het afmaakte .
na het vissen, van Tony nog wat testertjes meegekregen , enkele zelf gegoten slug's + enkele weedless jigheads die hij zelf gefabriceerd had . het ziet er al zekers belovend uit . de praktijk zal het uitwijzen !
mooie avond gehad en leuk gezelschap . meer moet een mens niet hebben !