de eerste vanuit de kayak

woensdagavond was ik afgesproken met Hellsyakker , Peter Display en Bram van viskayaks .
eventjes voor zekerheid toch nog maar eens de weerberichten doorgenomen. de dag ervoor was het namelijk noodweer . het bleef droog die avond en de noordwester ging er tegen het duister volledig uit.
daar ter plekke kwam Peter al terug van't water om ons te groeten .die was al vroeger gearriveerd en had al een poosje gevist . met ons 3en terug naar de stek gevaren . na een half uurtje proberen , toch maar op m'n eentje wat verderaf gaan proberen , of er miss aan de kant een baars op een oppervlakteplug te verleiden was . een tweetal kilometer gedrift langs de kant zonder enige aanbeet . enkele keertjes wel een makreel die een beste poging deed maar geen baars. makrelen zaten er in kleine schooltjes en jaagden af en toe eens aan de oppervlakte naar kleine vis , de sterns deden hun best vanaf de bovenkant . even snel weg als ze er waren .
m'n lepeltjes had ik thuis gelaten. spijtig want zo'n makreel smaakt ook wel best !
terug bij de andere jongens aangekomen , zag ik dat Bram ook gearriveerd was . wij ge4re met de kayak,enkele jongens aan de kant met dobber en shad en nog 2 bootjes die in de buurt lagen . de beet begon erin te komen toen het duister inviel . ik hoorde Bram een kreet slaan ; jiieehaa ! 2 seconden later volgde dezelfde kreet uit mijn mond . m'n eerste vanuit de yak en op een shad !
ik had deze avond m'n Illex 'Avalanche' nog eens uit de kast gehaald . een ongeloofelijke fijne stok is dit toch hoor. destijds bij Peter de Cock deze aangeschaft omdat hij me zo overtuigde dat deze z'n prijs echt waard is . het voordeel van deze hengel is dat je je molen wat kan plaatsen op de houder . voor op de yak zorg ik voor een zo kort mogelijk achterstuk . kan je veel gemakkelijker manouvreren .
ondertussen vlogen de uurtjes vrij snel voorbij en de stroming begon goed te lopen .
Bram wist de volgende uurtjes nog wel enkele mooie vissen te haken , maar bij mij en de twee andere ging het niet zo goed . nog eventjes geprobeerd met een loodje onderaan de lijn en een wapperlijntje met hierop 2 steurgarnalen . maar zonder dobber is dit toch wel een lastig gegeven .
rond 02.00 's nachts uiteindelijk gestopt en was iedereen redelijk tevreden met deze mooie sessie . er zijn door Bram een 5tal mooie grote baarzen en mezelf 1tje rond de 45 geland geweest . 1tje is meegegaan voor consumptie , de anderen kregen hun verdiende vrijheid terug .



Geen opmerkingen:

Een reactie posten