bassexpresssssss

woensdag 6 augustus was de dag dat ik samen met Lesley Luijer van bassexpress een trip zou doen in het gebied van de Europoort . de avond ervoor kreeg ik een berichtje van Olle Bulder , of hij ook aan boord mocht . door familiale reden had hij z'n vakantie onderbroken en kon wat afleiding gebruiken . dus met ons 3e vertrokken we woensdag morgend rond een uur of 8 vanaf het strand bij Hoek van Holland . het zeetje lag er redelijk vlak bij maar een strakke wind vanuit het zuiden zou bepalen welke stekken doenbaar waren . er werd ook regen verwacht in de namiddag en het zonnetje heeft maar heel eventjes door de wolken kunnen priemen die morgend .
Lesley had enkele dagen ervoor een interessante tip gekregen van een collega visser om een bepaalde plek uit te proberen . het ging hier om een talud waar deze man mooi baars had gevangen op een welbepaald pilkertje . deze mens was zo joviaal genoeg om de stek te delen en zelfs ons te voorzien met de pilkertjes . dat hoor je nog niet al te vaak ! op het moment van aankomst op de stek , hadden we opkomend tij . na enkel punten op de plotter te markeren werd de I-pilot overboord gehangen, zodat we zonder anker mooi boven de stek zouden blijven . dit is moet ik zeggen wel optimaler dan een anker uit te gooien . je maakt geen herrie en je bent in een flits zo op weg naar een andere stek .
zo als gewoonlijk had ik een black minnow van Fiiish met een 24 grams kopje in de speld hangen . éénmaal ik de bodem bereikt had , wipte ik de shad een metertje hoog en werd zeer langzaam terug naar de bodem gestuurd . na een beweging of drie knalde de eerste vis van de dag op de minnow . ja ... hangen  ! .... da's gul . hmmm je voelt het zo aan het 'headbangen' . wat een zalig gevoel ! na de 4de gul bij mij hadden Les en Olle het spelletje ook door en kwamen de gullen met regelmaat naar boven . Olle was bezig met z'n eigen maak dat dezelfde eigenschappen heeft als de BM en zowaar bracht deze ook vis op . de baars liet niets van zich horen en naarmate de stroming er uit viel ging ook de bijt er uit .
het werd tijd om te verkassen . Les stelde voor om in de luwte te gaan liggen voor de blokken en enkele spots op te zoeken waar er wat water door de dam werd gestuwd , want hier zouden we de baars moeten vinden .
nu werd er met een 12 grams BM gevist . gewoon naar de blokken toe smijten en laten afzinken en daarna traagjes binnen te draaien en af een toe een wipje te geven met de hengel .
na enkele minuten kreeg ik m'n eerste klap op hengel . ja ...hangen ! ...en dat is baars ! Jiehaa! gierde Les achter mij . we zijn vertrokken ! her en der werd er baars gevangen . het waren geen grote jongens , maar vis is vis en je bent bezig . op een gegeven moment kregen we bezoek van 2 oudere heren met hun bootje die enkele uren ervoor nog BM's hadden over genomen bij Lesley . en kwam van hen de vraag ; en hoe vis je nou met deze ?
en terwijl ik nog een worp doe naar de blokken , zegt Lesley ; wel Steef zal jullie laten zien hoe het moet ! waarop ik zeg ; ja gewoon uitsmijten en laten afzakken en stillekes binnen draaien . voel ik dat ik plots vast kom te zitten met de shad ....hmmm damn ! ik geef een goeie tik met de stok en op dat moment wipt deze naar omlaag en gaat de slip als een bezetene .' wooow da's nen dikke' roep ik . deze baars weet van geen ophouden en  gaat alle richtingen uit tot m'n vrees zelfs onder de boot zelf , verandert terug van richting , naar open zee en pats ,daar gaat ze er van door . er hangt nog een metertje dyneema voor de hengeltop , en ik vermoed dat deze toch de onderkant van de boot moet geraakt hebben . met ons 5e tegelijk slaken we een kreet van ontgoocheling . auw da's balen , ik moet even bekomen van de adrenaline en kom tot het besef dat deze toch wel een 70 of 80er moet geweest zijn . wat een power had deze ,die m'n hengel tot in het handvat kromde .
ondertussen was het afgaande tij begonnen en besloten we om terug naar de eerste stek te gaan waar we al mooi gul hadden gevangen .
en wederop de eerste vissen die zich haakten waren weer gullen met een paar mooie exemplaren bij waarvan de grootste rond de 67 cm was . er werden een 9 tal gullen in de koelbox gelegd voor consumptie . persoonlijk vind ik deze lekkerder dan zeebaars , wat ook niet slecht is hoor ! maar zo'n stukje kabeljauw op je bord die de dag ervoor is gevangen : top de la notché !
op een gegeven moment haakt Lesley de eerste baars op deze stek met het beruchte pilkertje en spontaan switchten ik en Olle onze BM's voor het pilkertje . voor dat we het goed en wel beseffen zitten we volop in de baars . het zijn scholenbaarsjes van om en bij de 35-40 , maar geven enorm veel fun . de double hook up's en zelfs triple hook up's volgen in een snel tempo elkander op . dit is waanzin manne ! we halen ons hartje op en komen in een bepaalde roes terecht . Lesley deelt ons mee dat het bootrecord op , ik dacht ,54 vissen stond . ja bam daar gaan we dus dik over ! 55, 56,57,....58 , de teller stop gewoon niet . af en toe vallen er enkele minuten stilte doordat de school zich wat verplaatst maar er blijft baars naar boven komen .hier en daar ook nog een gulletje . tot op het moment dat de stroming zich stevig doorzet en de baars niet meer te vinden is .
we besluiten om nog eens richting de blokken te proberen maar dit brengt nog maar enkele baarsjes voor Lesley en Olle op en wordt er afgeklokt op 70 vissen . ondertussen was het ook stilletjes beginnen regenen en unaniem werd er gekozen om terug richting strand te varen .
achteraf zijn we nog wat gaan na praten , genieten van deze super leuke visdag . we hebben het enorm naar onze zin gehad en we kunnen niet wachten tot de volgende trip . Lesley heeft ons gegeven wat ons hartje begeerde ! wil ik Olle nogmaals bedanken voor de mooie foto's die je hebt gemaakt , thx dude !

 
de spot wordt ons aangewezen
 
first fish on board

home made BM

capt'n Les
1ste baars meld zich aan

double hook-up

2 happy boys

no comment


10 minutes fishing

Geen opmerkingen:

Een reactie posten