cruel summer

1 mei was voor mij de eerste keer dat ik achter stekelmans ging zoeken . de watertemperatuur toen zat wat onder de normale waarden , dus was ik met weinig hoop vertrokken eigenlijk. ik was afgesproken met Pieter van den Berg en Bert Goeree . Piet wist een stek die vrijgekomen was . daar waar het vroeger afgesloten was , waren nu de hekken weg . na een drietal uurtjes stond de gezamenlijke teller op 45 stks ! een paar grotere jongens van tss de 50 en 60 cm en het overig aantal van rond de 30-40 cm . dit was een zaaaaalig begin om het seizoen te starten ....
achteraf gezien hadden we misschien beter daar niet geweest . want nu word ik met de harde realiteit geconfronteerd ; de goede vangsten blijven wat uit !
ondertussen zit er ongeveer een sessie of 12 op en het was telkens niet de moeite om in de pen te kruipen . één uitzondering ; vorig weekend op een zondagmorgend ( 5 uur ) was een kleine positieve ommekeer .
daar ik had gelezen , dat er hier en daar reactie was aan de oppervlakte , moest er met drijvende stickbaits gevist worden .
op de stek was het zeer rustig ; vlakke waterspiegel , een zuchtje wind en een zon die achter de grijze wolken verdoken zat . zoiets vraagt om subtiel te vissen . mijn voorkeur hier was  Patchinko 100 en de kleine Gunnish . beide kregen rake klappen toegediend . telkens direct gehaakt , dus eigenlijk geen schijnaanvallen gehad . alle 7 baarzen waren van hetzelfde formaat , zo rond de 40-45 cm.
nu normaal als ik een sessie plan , bekijk ik uitgebreid verschillende weerkaarten en worden de stekken aangepast navenant de wind en het getij . maar die wind speelt nu al een tijdje serieuze parten om met shads te proberen , zelfs met pluggen is het niet geweldig .
het gekke is dat die wind in de weekends meer van zich laat voelen dan door de week ! net of ze weten dat je wil gaan vissen dan . nee echt, ik  hoop dat het wat beter gaat worden dit jaar , niet alleen de vangsten maar ook dat weer .
ondertussen heb ik ook al meerdere keren de 'Crazy Sand Eel' van Fiiish uitgetest vanaf de kant op ondiepe stekken en ik moet toegeven dat dit ook weer prima werkt . kopje van 10 gram met lijfje nr.2 oftewel de 150 . uitwerpen en direct binnendraaien tegen een goede snelheid . je wordt goed gewaar wanneer de snelheid goed zit van deze killer . maar ook hier de spijtige zaak dat het lijfje niet voor lange levensduur geschikt is . vorig jaar had ik deze vanuit de kayak nog maar enkele keren getest en zonder veel succes , maar daar komt waarschijnlijk wel verandering in binnenkort . zo kunnen onze BM's wat tot rust komen .





1 opmerking:

  1. Breng gerust een paar Crazy Sand Eels mee ls je in november op (vis)bezoek komt in Casa Blanquis amigo, die gaan hier ook hun werk doen.

    BeantwoordenVerwijderen