how odds could turn

nogmaals bewijst vriend zeebaars hoe onberekenbaar ze wel kunnen zijn . zoals al voorheen gezegd blijft het zomer seizoen qua weer enorm veranderlijk . en als er toch wat mooie dagen passeren moet er toch wel een hengeltje uit gegooid worden . dit ging niet altijd i.v.m. de job , dus waren het maar schaarse momenten .
maar vrijdag avond jongst lede eindelijk nog eens op pad samen met maatje Rudi . zijn voorstel was om op de Oosterschelde vanaf de kant een stek aan te doen . was goed voor mij en ik had hier nog nooit gevist , dus weer een spot erbij !
een tweetal uur voor laag tij werden de shads richting Noorwegen gegooid . het voordeel van deze stek was dat je zo goed als geen materiaal verlies zou lijden . al goed want als je op een ongekende spot gaat , kan dat wel eens een knoopjes-sessie worden .
na een klein uurtje werpen , hadden we nog niet veel gevoeld eigenlijk .
op dat moment kregen we bezoek van een jonge man , die er een beetje met verveeld zat dat wij daar bezig waren .dit was namelijk z'n favoriet stekje en stond hier meestal alleen . hij wilde een andere stek aandoen maar op ons aandringen besloot hij maar om er bij te komen staan . op dat moment haakte Rudi de eerste van de avond , niet groot maar vis . achteraf gezien waren ze allemaal van hetzelfde kaliber , zo rond de 30-40 cm .
zelf had ik een one-up shad van Sawamura er aan hangen met een kopje van 10 gram ongeveer en het duurde niet lang of ik volgde Rudi zijn voorbeeld . onze local reageerde nog positief en zei dat het misschien toch nog een goeie avond zou worden , want hij vond drie vissers op één stek wat te veel van het goede. ondertussen werd er ook gedachten gewisseld i.v.m. favoriete shads , getij ,enz..
bam , weer raak voor Rudi en toen weer bij mij , maar onze local had er wat last mee nu. hij kreeg af en toe wel een beetje zei hij ,maar niet hangen . die beetjes kregen wij ook inderdaad , zo van die kleine frul beetjes waar je niet op kon aanslaan . ik begon wat trager te vissen en blijkbaar was dat de sleutel tot succes voor mezelf . uiteindelijk hebben we nog enkele uren van het opkomend tij gedaan tot de beet uitbleef . resultaat van die avond ; Rudi 7 baarsjes , mezelf 10 en mr.local niet één visje !
hoe bizar het toch soms kan uitdraaien !
zaterdag moest ik weer werken en zondag was nog open voor te vissen . na de job zaterdag alles na checken i.v.m. getij , weer en wind .
om 4 uur in de nacht ging de wekker . pffff eigenlijk had ik niet zo veel zin , maar ja anders zit ik maar thuis wat te pieren .
deze stek was al jaren niet meer bezocht door mezelf . ik kon hier wel telkens een visje vangen ,maar grote jongens moest ik er niet direct verwachten . aangekomen op de stek , wist ik niet goed meer waar het te doen was . ik had geen flauw idee meer waar die oesterplaat zich bevond .
de stroming zat er al eventjes in ondertussen en aan de stroomnaadjes te zien, dacht ik wel goed te staan . maar na twee uur werpen en een hoop gewissel van oppervlakte pluggen bleef het op enkele schijnaanvallen na opvallend stil . tot ik de eerste oesters zag boven komen , drong het tot mij door dat ik een dikke 30 meters te ver stond . nu kon ik oversteken op de oesterplaat . uit ervaring wist ik dat je hier ondiep zwemmende plugjes zeker kon inzetten zonder vast te raken . effe in m'n zakjes rommelen tot de gewenste plug tevoorschijn kwam , nmlk. een Vision Oneten 95 in ayu kleur . ik had even daarvoor aasvis langs de kanten zien passeren van zo rond de 10 cm's , dus proberen maar met deze dacht ik . vanaf de eerste worp was het prijs , ook hier weer geen grote baars maar ik had niets anders verwacht . maar wat ik niet had verwacht was, dat zo goed als elke worp raak ging zijn . met momenten onthaakte de vis zichzelf en in die zelfde run werd het plugje nogmaals gepakt tot  zelfs 4 keer toe .
wat was hier aan de gaande man ! ik moet hier blijkbaar in een grote klad zijn gevallen . 15, 20, 25 er kwam maar geen einde aan ! zou ik hier een nieuw record kunnen neerzetten ? spookte het door m'n hoofd . eerst twijfelde ik om wat baars op foto te zetten , maar ik had m'n statief al niet bij dus zou het al wat moeilijker worden . ja laat die foto's deze keer maar man , ik ga voor de aantallen ! met het uitvallen van de stroom was het ook over met jagen . 52 stuks zijn er uit gekomen en zeker nog een stuk of 7 die zichzelf losten . man wat zat ik op een wolk !!  één van de laatste baarzen waren zelfs ruim aan de maat , dat ik er twee heb ontnomen om vervolgens in een pan te laten zwemmen . deze waren respectievelijk 52 en 58 cm , de ideale maat mij dunkt . éénmaal in de auto terug op weg naar huis werd ik er toch wat emotioneel van , toen pas begon het door te dringen wat ik de uren daarvoor onderging . wat een waanzinnig moment , dat me nog lang gaat bij blijven . één opmerking nog van deze sessie ; het plugje had het meeste succes toen het als een razende werd binnen gedraaid . en de oppervlakte plugjes deden het deze keer beduidend minder . de factor 'geluk' heeft hier deze keer een grote rol gespeeld . dit mag nog wel eens gebeuren voor mij ! 

2 opmerkingen:

  1. Een dikke proficiat maat ! Eens om zoveel tijd val je wel eens met je poepke in de boter zie je wel !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, wat een sessie! Mooi verslag Steven.

    BeantwoordenVerwijderen