Lanzarote

Ergens vorig jaar een avond in augustus , kreeg ik een berichtje van Gert jan Kunst ; Hey Steven , heb je zin om mee naar Lanzarote op visvakantie te gaan , samen met Pieter van den Berg en Mehmet Buyukyilmaz ?
Met wie vond ik al geweldig , dit zag ik al direct gebeuren . maar Lanzarote op visvakantie ?
Hier had ik toch wel wat twijfel bij . Voor mij deed Lanzarote denken aan een eiland waar gepensioneerden kwamen overwinteren , waar liefhebber en professionele sporters op stage kwamen, maar vissen ? nee niet direct een paradijs , mijn gedacht .
Toch maar eens wat info opzoeken via Youtube , misschien vind ik wel wat filmpjes . En zowaar kwam ik her en der wat tegen . Enkele dagen later stemde ik toe ; Is goed Gert jan , ik wil graag met jullie mee gaan !
Begin februari werd er een week vissen gepland . Achteraf weten we dat dit eigenlijk gebaseerd was op de prijs van de vliegtickets . Niet dat dit verkeerd was , maar we kwamen er ook achter , dat de betere vis periode van september tot december is . Maar niet getreurd , het viel nog best mee .
Gert jan en zijn vrouwtje Jannie hebben heel de organisatie op hun genomen . Het enigste wat wij hoefden te doen , was centjes betalen en de vlieger op te stappen .
Eindelijk was het dan zo ver ! We vertrokken vanop de luchthaven van Rotterdam en ongeveer een kleine 4 uur later , reden we met de huurwagen , richting villa in Nazaret .

GJ had er ook voor gezorgd , dat we 2 dagen vanaf de kant en 2 dagen met een boot samen met Dani van Costafishingservice , onder zijn begeleiding zouden vissen .
De eerste 2 dagen waren we op onszelf aangewezen . GJ wist wel een paar plekjes om te proberen , daar hij al enkele keren op de Canarische eilanden vertoefd had . De keuze in stekken werd echter wel beperkt door de stevige Noord Oostenwind , die wel later op de week afzwakte . maar daar boven op, nog eens golven die uit de tegenover gestelde richting tegen de kust kwamen. Het werd ons al duidelijk , dat het niet in onze schoot zou geworpen worden .
Piet slaagde er maar weer eens in om als eerste een mooie beuk op zijn hengel te toveren , helaas lostte deze vis . Dat was het resultaat van onze eerste visdag . Niet de gewenste start , maar daarom heet het vissen hé !

De dag nadien , vroeg uit de veren om met zonsopgang , dezelfde stek aan te doen waar Piet voor al wat beroering zorgde .
Het eerste uur bleef het put stil , alleen het geruis van de golven en het gezwiep van onze hengels was te horen . En dan .... ja weer Piet ; Ja hangen ! De eerste vis werd na een leuk gevechtje geland . een bluefish van ruim een halve meter . Even later scoorde Mehmet ook zijn eerste . Een barracuda van zowat hetzelfde formaat . Voor deze 2 kerels was de druk van het vat . Alleen GJ en mezelf bleven op onze honger zitten .

Na deze sessie , werd er beslist om een terrasje op te zoeken . Wat verder in de haven , vonden we een prachtig zaakje met een balkon-terras boven het water . Man , wat we hier zagen rond zwemmen onder onze voeten , tartte onze verbeelding ! Harders in alle formaten , zeebaarzen van pakweg een halve meter tot bakken van om en bij de 80 cm , barracuda , verschillende soorten dorades .... echt een Walhalla voor elke sportvisser ! Maar spijtig genoeg mag er niet gevist worden in de havens , of je moest er een bekeuring van 200 Euro voor over hebben . Wat ons helemaal verbaasde was , dat die zeebaarzen gretig achter een korst brood en frietjes aan gingen , dat hen werd toe geworpen . Te zot voor woorden ! Die andere klanten moeten nogal een gedacht van ons gehad hebben , hoe wij daar over de reling hingen . 4 volwassen mannen die bijna uit hun bol gingen lol !

De volgende dag troffen we Daniel , onze gids voor de volgende dagen ergens op het eind van een asfaltweg . Van hier af reden we met Daniel zijn 4x4 mee , want onze wagen was niet echt geschikt om op de onverharde wegen verder te rijden . Zowiezo als toerist en zonder kennis , zou je op deze plekken niet komen , dat was al duidelijk . De stek zag er machtig mooi uit , maar niet echt toegankelijk . We stonden aan een rand van een 20 meter hoge klif met nog een lager gelegen plateau, waar er enkele lokale vissers hun maaltje al aan het vangen waren . Mehmet en Daniel klauterden via de kortste weg naar beneden , terwijl wij oudjes hihi ,wat verder over een iets makkelijker pad ,beneden geraakte . better safe than sorry zegt men wel eens . Die lava rotsen nodigen niet echt uit om er op je bek te gaan , dat wil je niet voor hebben .

Eénmaal klaar voor de sessie, begonnen we weer te zwiepen met onze hengels . Ik was nog steeds wat onder de indruk van deze stek . We stonden een 3 tal meter boven het water aan een steile rand met direct diep water voor ons , zo'n 20 tal meter diep toch .
Na een goed half uurtje was het nog maar eens weer raak voor Piet . Deze keer was het een bonito die met een gaf met lange steel moest geland worden . Hier zou het geen catch & release worden op deze stek . dat zou onmogelijk geweest zijn . Maar Daniel zei dat hij een grote familie had , héhé .

Wat later op de dag kwam er nog een mooie bluefish uit voor Piet en een bonito voor Gert jan . Mehmet haakte af en toe een mooie vis , maar bleven niet hangen . En mezelf haakte een grote bluefish , maar die trok m'n dreg recht .

De dag nadien zouden we op het eiland La Grasiosa gaan proberen . Hier bleef het bij een enkele zeebaars voor mezelf en enkele aanvallen op een oppervlakte plug . Piet en Gert jan kregen ook enkele mooie aanvallen op hun plug en Dani loste een enorme bluefish aan de kant tijdens het landen .

Nu stonden er nog 2 dagen met de boot op het programma . Ik vermoed dat m'n vismaten blij waren dat ze die ochtend na het ontbijt hun pilletje tegen zeeziekte hadden ingenomen . de zee was best wel wat ruw die eerste tocht .
Onze kapitein Alano wist ons wel wat vis te laten vangen die 2 dagen . Een mooie variatie aan soorten zoals o.a. barracuda , bonito , snapper , trekkersvis , grouper , yellow trevally ,dentex , amberjack en nog enkele kleinere en kleurrijke visjes . Alles werd praktisch gevangen op pilkertjes of grote shads .

We hebben er hard voor moeten werken , maar we waren best tevreden met het resultaat van die week . daar dat we ook te horen kregen dat we niet in de beste periode waren gekomen , gaf ons wat troost .
Het was voor ieder van ons wat pionier werk en hebben nu een beter inzicht gekregen op de visserij hier .

Als er een vervolg op komt , gaat het knallen worden , daar ben ik nu al van overtuigd .
Het is een fantastische week geworden , veel gelachen , lekker gegeten en hard gevist !