continuation of Pentecost

zondagochtend was ik om 6 uur paraat en stond voor de deur van schipper x . hij heeft me gevraagd om niet teveel publiciteit te maken over hem . dus houden we het geheim .ik heb wel vermoedens waarom , maar we laten het hierbij . onderweg naar de boot , zag het weer er niet echt goed uit om ons op zee te wagen . ofwel vertrekken we vanuit Nieuwpoort ofwel vanuit Duinkerke . bij deze laatste liggen de wrakken dichter bij de kust dus mocht het weer verergeren zijn we vrij snel terug . Duinkerke werd het dus . maar het weer werd met het uur beter en beter . uiteindelijk kwam er zelfs zonnecréme aan te pas . op het eerste wrakje werd geankerd , maar na een uur of twee beetloos te blijven , werd het volgende opgezocht . en we besloten om maar eerst even over het wrak met de motor af te driften , om te zien of er wel vis op zat . schipper x wist algauw te vertellen of het baars was ja of nee . blijkbaar hier niet maar we gingen hier toch een paar driftjes over maken . de Black minnow met 40 grams kop hing in de speld en werd naar beneden gestuurd . 10-15 seconden later ... bonk ...jaaaa gul !
drie driften brachten 3 gullen op van een goei 60 cm . schipper x bracht me op de hoogte dat er maar 6 stuks mee mochten . de wetten hier in Frankrijk zijn weer net even anders . ook moet er van elke achtervin een stuk afgeknipt worden , zodat deze vissen niet in de handel terecht kunnen komen . we hebben nog een wrak of 3 afgevist al driftend . hier en daar kwam er wat vis af . nog wat kleine gulletjes , makreel , horsmakreel en enkele baarzen .
bij het laatste wrak lag er voor schipper x een collega-vriend al op anker en werd de boot naast de zijne gelegd . éénmaal op positie werd het kunstaas uptide gegooid en een 100 meter extra draad gegeven zodat de shad en pilkers voor het wrak zouden stijgen . maar de beten bleven uit . baars zat er wel maar op kunstaas werd geen intresse getoond . ze kwamen zelfs aan de oppervlakte jagen . toevallig had ik oppervlakte pluggen bij maar tegen dat die in de speld hing was het al over of deed het zich ergens anders voor , ver buiten werpbereik .
schipper x zette een wapperlijn-constructie in elkaar en beaasde deze met een levende makreel . nog geen 5 minuten later schreeuwde de licht ingestelde slip het uit , hangen dus .
zo werden er nog 3 ander gevangen . schipper x stelde voor om ook zo te vissen maar ik bleef stug verder doen met kunstaas . spijtig maar het bracht geen zoden aan de dijk .tegen een uur of 8 's avonds zijn we terug gekeerd naar de haven . de dag erna was ik met Dirk Abelshausen afgesproken voor een yaksessie in de Europoort . rond 9 uur zijn we er op gegaan bij de Edisonbaai . we hebben deze kant tot bijna aan de papegaaienbek uitgekamd met shads en pluggen . waarschijnlijk doordat er niet al te veel stroming was, was de vangst maar magertjes te noemen . ik had 2 baarzen kunnen landen en 2 die loste bij de kayak en een paar gulletjes met uiteraard weer die BM van Fiiish . Dirk kon onbegrijpelijk niets te pakken krijgen op deze Pinkstermaandag . onze techniek was nochtans zowat hetzelfde . zou die BM nou echt het verschil maken . ik begin dit meer en meer te geloven . alleen het is zo'n tere shad die gewoonlijk na één of meerdere aanslagen gemolesteerd zijn . ik probeer ze thuis nog wel terug te herstellen met wat secondelijm , zodat ze nog een paar keer kunnen meegaan . ze zijn niet goedkoop maar ze zijn echt goed . hier wordt niet alleen de visser bij de neus genomen maar ook de vis !