another strange season

ondertussen zijn we weer 2 weekjes verder en er is redelijk wat gevist geweest . gelukkig heb ik persoonlijk nog niet al te veel geblankt , maar je kan er toch niet meer van onder , dat dit gebeurt . hoe goed ook je kennis en ervaring mag zijn . wat wel in het voordeel is , dat je meerdere technieken onder de knie hebt , zodat je toch enigszins wat resultaat kan boeken .
persoonlijk blijft deze kennis voor mij tot het kunstaas beperkt. alhoewel ik in het verleden ook met zagers en levende vis wel enkele pogingen heb gedaan . gewoon om te weten of er wel baars zat op bepaalde stekken . maar geef mij toch maar kunstaas , waar je zelf door handeling een bepaalde rol speelt in het vangen of niet .
het valt toch wel op dat er niet veel gevangen word de laatste weken . bepaalde redenen kennen we goed genoeg ondertussen . maar is er meer aan de hand dan alleen overbevissing ? want wat me opvalt , dat er zeer weinig aasvis is te bespeuren op de Ooster en Westerschelde . 2 maanden terug zag je nog veel aasvis , maar nu op diezelfde plekken , lijkt het zowat uitgestorven . zouden ze meer achteraan op de scheldes zitten ? en waar blijft de makreel ? of ben ik te voorbarig wat betreft makreel ? zou het kunnen dat ik ze vroeger verwacht omdat de temperatuur dit jaar hoger ligt dan het jaar voorheen ? honderden vragen spoken zo door m'n kop . in ieder geval blijft overbevissing duidelijk de grote boosdoener .
bon , waar hebben we overal gezeten de laatste tijd ; twee weken terug had ik vrijdag vrij genomen om met Olle een kayaktrip te doen in de Europoort . ook Joris is in de namiddag afgekomen . het was niet echt ideaal met de kayak . er stond een krachtige wind vanuit het west, noordwest te blazen , zeker 4 Bf . in combinatie met druk boot verkeer , stond er een enorme deining ter hoogte van de stenen glooiing . soms wel bijna twee meter verschil , wat het spannend maar ook niet vis-baar maakte . dus was het voor en na de stenen glooiing dat we ons heil zochten . op m'n dieptemeter zag ik op een bepaalde plek overal scholen vis hangen . de Black minnow werd ingezet en kort nadien geregeld gegrepen door scholenbaars . 17 stuks heb ik die dag boven gehaald . uitgerekend kwam het op 1 baars per half uur uit , wat ik toch niet zo wauw wauw vond . Olle en Joris moesten het met wat minder stellen , maar hadden toch ook enkele baarzen gehaakt . was toch wel wat overtuigd dat het aan het soort kunstaas lag deze dag . deze maakte een keer daarvoor met Dirk toen ook het verschil .  zaterdag was ik met Rudi afgesproken voor een tripje op de wester tot 's middags . de eerste drift haakte ik direct een gulletje . maar de uren nadien bleef het voor ons beiden zeer stil . niks vis te zien op de dieptemeter , buiten enkele kleine kladjes aasvis . het werd een off-day . zondag maar eens van de kant gegaan samen met Vincent. dit keer naar de Oosterschelde .mijn maat kreeg een mooie te pakken van rond de 65 cm en ikzelf moest me tevreden stellen met 2 scholenbaars . deze stek heb ik in de loop van de week nog 2 keer aangedaan maar telkens geblankt . met Gert-jan ben ik ook nog een keer een stek op de Oosterschelde gaan uitkammen en ook geblankt . woensdag na de middag naar een stek  waar ik vorig jaar enkele grove baarzen wist te stekken . en zoals toen maakte ik gebruik van oppervlakte kunstaas . en eindelijk , bam ! 3 keren raak , geen monsters maar ze beroerde de slip telkens weer . vissen van tussen de 50 en 65 . deze stek heb ik nu nog een 3 keer uitgeprobeerd maar het werd elkes keer minder en minder . qua aanvallen en grootte . goed ik heb wel wat baars gevangen de laatste periode , maar toch ben ik er niet tevreden over . als ik zie hoeveel tijd er is in opgegaan en de afstanden die moesten afgelegd worden . ik hoop ten zeerste dat dit de komende weken toch wat gaat veranderen .    

waar is dat bootje ?

hier is dat bootje !

gouden moment om vis te vangen ... normaal gezien



C&R more than ever !


  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten