they're here

ja ze zijn er al een tijdje ondertussen , de zeebaarzen . maar ondanks dat het weer er een pak beter uit zag dan vorig jaar , wilde het kunstaasvissen toch niet veel vroeger van start gaan dan andere jaren . misschien wel enkele weken vroeger maar vet was het toch niet zo . overdag hebben we wel mooie zonnige dagen gehad de vorige maanden maar de nachten bleven wel aan de frisse kant . het zeewatertemperatuur bleef zo wat gestaag hangen rond die 12 graden voor een bepaalde tijd . op natuurlijk aas werden wel vrij vroeg mooie vangsten geboekt en dit vooral langs de kustlijn . ondertussen heb ik de indruk dat de paaigebieden zich beginnen uit te breiden of toch dat er bijkomen wat meer in noordelijke richting . heeft dit te maken met de opwarming ? heb wel dit vermoeden ja . zowiezo heb je altijd wel een gros baars dat hier in de contrijen het gansje jaar verblijft en het zijn deze die het eerst worden vernoemt bij vangstberichten . wel leuk hoe er zich vele discussies op het internet zich voordoen omtrent deze . 
zelf ben ik nog niet veel gaan zoeken geweest achter zeebaars . ik laat dat pionierswerk aan anderen over .  ik vind het nogal zonde om er zo veel benzine aan uit te geven om toch maar zo vroeg mogelijk die eerste baars aan de haak te slaan . heb me wel enkele keren laten verleiden in een gezamenlijke sessie en heb zo op 1 mei de eerste baars door Tony zien bovenhalen . ergens op de Westerschelde met een wormshad .
halverwege mei hebben we de kayak terug in gebruik genomen en samen met Rudi op zoek gegaan naar de eerste 'kayak'baarzen . weer voor mij succes-loos buiten enkele beten . maar voor Rudi kwamen de eerste twee in de boot . geen grote maar de eerste !
ondertussen had ik m'n oude kayak verkocht aan Olle Bulder en hebben we ineens afgesproken om eens samen op pad te gaan . dit werd dus vorige week donderdag gedaan in de Europoort . enkele dagen ervoor was ik op m'n eentje nog eens op de Westerschelde geweest en toch ook m'n eerste baarsjes gevangen . ja nu die donderdag met Olle , ging het al wat vlotter . zowel trollend als werpend met een x-rap Rapala en black minnow Fiiish stond de teller op 5 die dag en de mooiste baars en eerste kayak-baars was voor Olle een feit . ééntje tss de 50 en 60 cm . je had z'n oogjes moeten zien schitteren ! van Olle hé .achteraf werd het feestje toch nog even in mineur gezet door het verlies van m'n camera en het wielset dat de geest gaf waar ik de kayak met vervoer . ik baalde zo zwaar om die camera want er werden wel enkele mooie plaatjes geschoten van de mooiste baarzen . de dag erna ben ik zonder nadenken direct een andere camera gaan kopen .... ik kan niet zonder ! dit is wel een nieuwer type nmlk een Nikon coolpix AW120 . deze is voor mij zo ideaal . waterdicht en kan tegen een stootje , en de kwaliteit van foto's en film is alles behalve slecht te noemen .  
ondertussen vernam ik ook dat de oppervlakte pluggen weer in gebruik kunnen genomen worden . en daar zie ik zo naar uit !!!!! ben benieuwd hoe het seizoen gaat worden dit jaar !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten